Praktische documenten met concrete tips voor uitvoering
- Hilhorst, J., Schipper-van Veldhoven, N., Jacobs, F., Theeboom, M., & Steenbergen, J. (2014). Trainer-kind interactie: onderzoek naar het gedrag van trainer/coaches en de betekenis ervan voor de ontwikkeling van kinderen in de georganiseerde sport. BlackboxPublishers.
- Duijvestijn, P. (2012). Opvoeden samen met de buurt. De pedagogische waarde van de sportvereniging. Amsterdam: DSP-groep.
- Stichting NSA (2015). De vreedzame sportvereniging. Sport en opvoeden. Amsterdam: B.V. Uitgeverij SWP Amsterdam.
- Super, S., Hermens, N. & Westerhof, W. (2014). Hekken omlaag voor jeugdzorg. Sport Bestuur en Management, juni 2014: 16/17. (PDF)
Verdiepende studies algemeen
Over kracht van en uitdagingen voor sport(verenigingen) met betrekking tot opvoeding in en door sport.
- Speciale thema-editie ‘Pedagogiek, wetenschappelijk forum voor opvoeding, onderwijs en vorming’. 2004 (24/4): Sport en Opvoeding, met onder andere de volgende artikelen:
- Nijnatten C. van & Verweel, P. ‘Move your body. Stretch your mind’ Inleiding bij het themadeel. (p. 305-309). (PDF)
- Buisman, A. Opvoeding in en door sport?. (p. 310-323). (PDF)
- Rutten, E., Stams, GJ., Dekovic, M., Schuengel, C, Hoeksma, J. & Biesta, G. Jeugdsport en morele socialisatie. Effecten van fair-play, sociaalmoreel redeneren, moreel klimaat en relationale steun van de trainer op anti- en prosocial gedrag in en om het veld. (p. 324-341). (PDF)
- Elling, A. ‘We zijn vrienden in het veld’. Grenzen aan sociale binding en ‘verbroedering’ door sport. (pp.342-360). (PDF)
- Boonstra, N. & Hermens, N. (2011). Veilig sporten in de buurt. Vier jaar onderzoek naar schoolsportverenigingen in Rotterdam. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut. (PDF)
- Breedveld, K., D. Romijn & A. Cevaal (2009). Scoren op het Cruyff Court, winnen in de wijk: een studie naar het gebruik en de effecten van moderne trapveldjes. Den Bosch: W.J.H. Mulier Instituut.
- Claringbould, I. (2011). Sport is geen kinderspel. Een onderzoek naar de betrokkenheid van volwassenen bij jeugdsport in sportverenigingen. Nieuwegein: Arko Sports Media.
- Hermens, N. & Marissing, E. van (2012). Positief opvoeden en opgroeien. De rol van buurtsportverenigingen. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut. (PDF)
- Jacobs, F., & R. Diekstra (2009). Effecten van sportbeoefening op de cognitieve, sociaalemotionele en morele ontwikkeling van kinderen. Sportgericht, 63(1): 22-28.
- Romijn, D., Kalmthout, J. van & Breedveld, K. (2014). VSK monitor 2014. Voortgangsrapportage actieplan ‘naar een veiliger sportklimaat’. Utrecht: Mulier Instituut (PDF)
- Verweel, P. & M. Wolterbeek (2011). De alledaagse kracht van sport. Amsterdam: SWP.
Specifieke sporten en groepen
- Elling, A. & E. Wisse (2010). Beloften van vechtsport. Den Bosch/Nieuwegein: W.J.H. Mulier Instituut/Arko Sports Media.
- Lindert, C. van, Bruining, J.W., Smits, F. & Nootebos, W. (2013). Monitor Special Heroes in cluster 4. Eindsituatie van deelnemende cluster 4-scholen en hun leerlingen. Utrecht: Mulier Instituut. (PDF)
- Reijgersberg, N. & Poel, H. van der (2014). Sportdeelname van kinderen in armoede. Verkenning van de literatuur en interviews over het thema sportdeelname van kinderen in armoede. Utrecht: Mulier Instituut. (PDF)
- Trompetter, A. & Zoon, M (2012) Sport als zorgtraject. Een verkennende studie naar de effecten van sport in de geïndiceerde jeugdzorg. Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut.
- Boonstra, N en Hermes, N. (2011). De maatschappelijk waarde van sport. Een literatuurreview naar de inverdieneffecten van sport. Utrecht, Verwey-Jonker Instituut.
- British Heart Foundation National Centre (2013). Making the case for physical activity. BHFNC for Physical Activity and Health, Loughborough University. (PDF)
- De maatschappelijke betekenissen van sport. Uit: Expertrapport Nederlandse sport naar Olympisch niveau. Een nadere uitwerking van het sportgedeelte van het Olympisch Plan 2028 (2009). Arnhem / Deventer: NOC*NSF / …daM Uitgeverij.
- Hekker, R., Karamat, R. en van Veldhoven, N. (2011). Winst door Sport – een literatuurstudie. Arnhem: NOC*NSF. (interne publicatie van NOC*NSF)
- Janssens, J. et al (2004). Education through sport, an overview of good practices in Europe. Nieuwegein / ‘s Hertogenbosch: Arko Sports Media / Mulier Instituut.
- Schipper- van Veldhoven, N.H.M.J. (2012). Sports in a pedagogical perspective. In: Harvey, S. & Light, R. (Eds.). Ethics in Youth Sport: Policy and pedagogical applications. London New York: Routledge, pp.122-135.
- Sport England in 2012. Social value of sport in England. Education and lifelong learning.
- Tiessen-Raaphorst, A., Verbeek, D., de Haan, J. en K. Breedveld (2010) Sport: een leven lang. Rapportage Sport 2010. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.
(Toegepaste) Wetenschap
- Jacques van Rossum met onder andere: “Coaches die nooit verliezen”
Artikelen uitgelicht
Vitale sportsector
Sportaanbieders
professional
feiten en cijfers