Jongeren op het rechte pad houden door ze te laten boksen: dat doet voormalig bondscoach Ton Dunk met zijn mattietrainingen in Rotterdam.
Een jongen van een jaar of 15 wacht voor de deur bij de Rotterdamse Boksvereniging Van ’t Hof tot het tijd is om naar binnen te gaan. Robert van der Hart en de jongen zien elkaar, lopen op elkaar af, geven elkaar een hand en Van der Hart vraagt hem hoe het met hem gaat. Deze oprechte belangstelling is een belangrijk aspect als je met kwetsbare jongeren werkt, zo blijkt later uit ons interview met Van der Hart over zijn werkzaamheden als projectcoördinator bij Rotterdam Sportsupport en de betekenis die boksen in zijn leven heeft.
Van bondscoach tot mattie
Een aantal scholen heeft bovendien aangegeven dat Challenge010 voor sommige leerlingen de enige reden is om naar school te komen. Geschorst worden op school en daarom niet mogen sporten, is als een straf voor ze. Van der Hart: “Je hebt een middel waarmee je een betere band met de jongeren opbouwt en je geeft de jongeren ook inzicht: er is meer in het leven dan wat je nu aan het doen bent.”
Lees meer
- Weerbaarheid en winnen met kickboksen in Arnhem
- In de Hambaken Gym vinden jongeren weer toekomstperspectief
- Boks het voor elkaar; Kampioen van je eigen leven
- Eerst een hand geven, dan pas trainen
- Respons: vechtsport als pedagogisch instrument
- De lach, het sausje en het dak van worstelvereniging De Halter
Gebruikte literatuur
- Hirschi, T. (1969). Causes of Delinquency. Berkeley, Los Angeles & Londen: University of California Press.
- Hoeve, M., Dubas, J. S., Eichelsheim, V. I., Laan, P. H. van der, Smeenk, W., & Gerris, J. R. (2009). The relationship between parenting and delinquency: A meta-analysis. Journal of abnormal child psychology, 37(6), 749-775.
- Jong, J.D.A. (2016). Verkeerd verbonden. Over foute straten en foute systemen. Leiden: Hogeschool Leiden, Expertisecentrum Jeugd
- Kooijmans, M. (2016). Rap- battles en voetbalswedstrijden. Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken. Zomer 2016 (2)
- Putniņš, A. L. (2010). An exploratory study of young offenders’ selfreported reasons for offending, The Journal of Forensic Psychiatry & Psychology, 21(6), 950-965.
- Robertson, B. J. (2000). Leisure Education as a Rehabilitative Tool for Youth in Incarceration Settings. Journal of Lesiurability, 27(2), 27-34.