Alles over sport logo

9 voorbeelden van gegamificeerde buitenspeel- en sportplekken

Dit artikel toont diverse voorbeelden van gegamificeerde sport- en speelplekken in de buitenruimte. Beweeggames en gegamificeerde producten worden steeds vaker ingezet om sport en bewegen te stimuleren in de buitenruimte. Vind hier een overzicht van vier soorten buitensportlocaties: speel- en sportveldjes, schoolpleinen, dansplekken en speel- en beweegroutes.

Speel- en sportveldjes

Interactieve speel- of sporttoestellen kunnen worden ingezet om sport- en speelveldjes  aantrekkelijker en uitdagender maken. Hieronder vind je verschillende toepassingen zoals muren, vloeren en speelelementen.

1. Interactieve beweegmuren voor de buitenruimte

Ben je al bekend met interactieve muren waar je beweeggames mee kunt spelen? Deze interactieve muren zijn geschikt voor binnen en buiten. De ShotSpot bestaat uit zes panelen met ingebouwde led en sensoren waarop drie games worden gespeeld met handen, voeten of een bal. Vergelijkbaar is de Sutu;een interactieve muur waar je een bal tegen schopt, tennist of gooit. Ook zijn er ook interactieve spelmuren zonder ledschermen, zoals de GameWall. Dit is een interactieve gamemuur met knoppen en lichten. Je kunt kiezen tussen vier verschillende games waarbij het draait om reactiesnelheid. 

Meer weten over de mogelijkheden in een binnensportaccommodatie? Bekijk 9 voorbeelden van gegamificeerde binnensportaccommodaties. 

2. Interactieve speeltoestellen 

Niet alleen muren maar ook speeltoestellen worden voorzien van digitale speelelementen. Een Smart Playground is een speeltoestel met een digitale game gebaseerd op de sprookjes van Hans Christian Andersen. QR-codes op het toestel geven toegang tot educatieve spelletjes en sprookjesverhalen. Andere voorbeelden van interactieve speeltoestellen zijn 360 en Arc. Op Fun Beach in Panheel staat een andere variant van een interactief speeltoestel genaamd, Physical Pong. Dit is de fysieke versie van de op tafeltennis gebaseerde game Pong uit 1972. Twee spelers bedienen met touwen samen een batje waarmee je het balletje kaatst en probeert achter het batje van de tegenstander te krijgen. Dit vraagt fysieke inspanning, maar ook een goede samenwerking.

3. Interactieve sport- en spelvloeren

Er zijn vloeren met een interactieve ondergrond zoals de Gamer en Fuzefield (zie 4). En er zijn vloeren waarbij elementen op of rondom de vloer zijn toegevoegd die het speelveld interactief maken. Een voorbeeld hiervan is de Toro. Dit is een pannaveldje met vier interactieve goaltjes die automatisch de score bijhouden en waar verschillende spellen mee gespeeld worden. Een tweede voorbeeld is de Urban SkillCourt. Dit heeft een interactieve running track, een ‘square’ met de slimme palen (Smartgoals), ‘sport & gaming circle’, fitnesstoestellen en ledschermen. Met een app speel je verschillende sporten zoals voetbal, fitness, hockey en bootcamp en houden spelers hun progressie en prestaties bij. Een ander voorbeeld is het Performance Field van Sportvereniging Longa’30.

Schoolpleinen

Ook schoolpleinen kun je voorzien van interactieve speeltoestellen om beweging te stimuleren onder kinderen en jongeren. Dit wordt vaak gecombineerd met educatieve games zoals rekenen en taal, zodat je bewegend kunt leren.

4. Interactieve vloeren 

FuzeField is een interactieve beweegvloer die educatie, bewegen en gamen combineert. Het veld interacteert met een beeldscherm achter het raam, en wordt bediend door te springen op de gekleurde rondjes op het veld. Er zijn verschillende beweeggames op te spelen gericht op taal, rekenen, topografie, klokkijken en natuur. Er zijn ook diverse competitieve games die met een hoge fysieke inspanning bijdragen aan de conditie. Een ander vergelijkbaar voorbeeld is de Gamer. Deze interactieve vloer bestaat uit 9 beloopbare zonnetegels waarop 12 educatieve games worden gespeeld. Op een dashboard is, naast de scores, zichtbaar hoeveel zonne-energie is opgewekt. Deze interactieve vloer ligt al op meer dan vijftig Nederlandse schoolpleinen.

5. Interactieve, educatieve paaltjes

De Memo heeft een rond speelveld met zeven interactieve pilaren. Om een spel te spelen moet je langs verschillende pilaren rennen en het scherm aanraken. Het kan gebruikt worden voor bewegend leren door het aanbod van quizzen, reken- en taalspellen. Je kunt de Memo vinden op openbare speelplekken, recreatieparken en schoolpleinen. Een vergelijkbaar concept is de GO!, waar je ook behendigheids- en bewegingsspelletjes kunt spelen.

Dansplekken

Dans en muziek komen vaak terug in voorbeelden om het gebruik van de buitenruimte aantrekkelijker te maken. Hoewel je kunt discussiëren of dit gamification is, vind je hier drie voorbeelden.

6. Dansvloeren

Een Urban Dance Ground (UDG) is een dansvloer met een geluidsbox waarmee je muziek van je smartphone kunt versterken. De energie die hiervoor nodig is, wek je op door aan een schijf te draaien. De UDG is bedoeld voor schoolgaande meiden, maar buiten schooltijd zijn er ook 55-plussers gespot op de UDG in Den Bosch. 

Lees meer over de acht stappen naar een dansplein in de openbare ruimte. Een tweede voorbeeld met muziek en geluid om spelen te stimuleren, is de AudioZone. Deze bestaat uit vier halve bollen (‘sidekicks’) met in het midden een grote bol met een draaiende hendel eraan. Je kunt er vier verschillende games mee spelen. Het derde voorbeeld is de Sona. Deze interactieve dans- en beweegboog speelt muziek en geeft beweegopdrachten die de vloer registreert.

Sport- en beweegroutes

Er zijn diverse manieren om gamification in te zetten om routes leuker te maken. Onderstaande voorbeelden richten zich op fysieke aanpassingen in de buitenruimte, en niet op beweegapps zoals Strava, Ommetje, Pokemon Go of Missie Master die ook sport en bewegen in de buitenruimte stimuleren.

7. Geocaching

Geocaching is een wereldwijd fenomeen met miljoenen spelers. Als een schatzoeker speur je naar een geocaches. Dit zijn verborgen ‘schatten’ in de buitenruimte. Deze verstopplaatsen vind je met een wandel-gps of Geocaching-app op basis van coördinaten. Hoewel een beweegapp het centrale middel is, worden er vaak (kleine) fysieke aanpassingen gedaan in de buitenruimte om de schatten te verstoppen.

8. Beweegroutes met QR-codes

QR-codes zijn een populair middel om routes interactiever te maken; denk aan trimparcoursen, speurtochten of educatieve/kunstroutes. QR-FIT is een voorbeeld van een beweegroute met QR- codes waar je na het scannen conditionele of spierversterkende oefeningen ontvangt. De oefeningen achter de codes variëren elke dag. Met  de app kun je punten, medailles en beloningen verdienen. Ook JOGG heeft een buitenspeelspel met QR- codes ontwikkeld: JOGG-caching. GA! Harderwijk en de gemeenten uit de regio Noord-Veluwe, maken gebruik van een landkaart op je telefoon (met gps-functie) waarmee je zoekt naar JOGG-caches (QR-codes). Buurtsportcoaches uit de gemeente Waadhoeke hebben tijdelijk speurtochten met QR-codes uitgezet in ruim 40 dorpen.

9. Interactieve speelroutes

In Appelscha is het Bosbergpad omgetoverd tot een levend ganzenbordspel. Met de gratis app ‘Ganzenbord Bosberg’ kun je vragen beantwoorden. Afhankelijk van of je de vragen goed beantwoordt, mag je het aantal ogen van de dobbelsteen vooruit of achteruit. Het gaat in totaal om 140 vakjes die zich om de 15,5 meter op het wegdek bevinden. Ook staan er ook langs de 2,2 kilometer lange route een tiental infopanelen met informatie over de cultuur en historie van de omgeving. 

Speurtochten kunnen ook aantrekkelijker worden gemaakt door middel van ‘storytelling’ en ‘augmented reality’ op je telefoon. Met Magic Trailz volg je in Bakel de voetstappen van een kabouter op je telefoon. Als je goed zoekt kom je op de route door het bos verschillende digitale voorwerpen tegen die verwijzen naar wat je later in het echt op de route gaat zien (bijvoorbeeld een vlindertuin en een kabouterdorp). Elk voorwerp wordt door kabouter Kwebbel toegelicht in een verhaaltje.

Blijf zoeken naar gegamificeerde oplossingen

Door nieuwe technologische mogelijkheden en afname van ontwikkelkosten, is de verwachting dat het aanbod toeneemt de komende jaren. Daarom is het advies om ook zelf naar gegamificeerde oplossingen te zoeken buiten de voorbeelden uit dit artikel. Dit overzicht biedt een momentopname: niet alle bestaande voorbeelden zijn opgenomen en de inhoud wordt niet bij elk nieuw product geupdate. Ook is de effectiviteit van de gegamificeerde interventies nu (nog) niet meegenomen. 

Lees meer


Artikelen uitgelicht


Beweegstimulering
Openbare ruimte
public, professional
praktijkvoorbeeld
beleidsontwikkelingen, beweegvriendelijke omgeving, in beweging brengen, trends en innovatie