Alles over sport logo

Zo integreert De Haagse Hogeschool esports in bachelorprogramma’s

Esports krijgt steeds meer aandacht in het hoger onderwijs en neemt een grotere plek in binnen academische programma’s. Steeds meer hogescholen wereldwijd integreren esports in hun curricula. In dit artikel belicht De Haagse Hogeschool de redenen om esports op te nemen in zijn bachelorprogramma’s. Dat is gebaseerd op een enquête onder 202 studenten en interviews met 15 docenten en curriculumontwikkelaars. Deze studie laat zowel de voordelen als de uitdagingen van deze integratie zien.

Opkomst van esports

De esports-industrie is de afgelopen tien jaar sterk gegroeid. In 2025 zullen er naar verwachting 640 miljoen esportsfans wereldwijd zijn[1]. De sector vormt een belangrijke inkomstenbron en kan traditionele sporten en de filmindustrie overtreffen. De verwachte groei biedt veel werkgelegenheid, waardoor het relevant is om esports als onderdeel van het curriculum op te nemen. De marktwaarde van esports ligt in 2025 rond de 2,2 miljard dollar (zo’n €2 miljard), terwijl de game-industrie als geheel op 184 miljard dollar (bijna €170 miljard) wordt geschat[1].

Voordelen van esports in hoger onderwijs

Esports in het hoger onderwijs levert verschillende voordelen op. Studenten tonen meer betrokkenheid, ontwikkelen relevante vaardigheden en krijgen toegang tot nieuwe carrièrepaden. Onderzoek laat zien dat esports bijdraagt aan psychologische basisbehoeften, wat de motivatie vergroot[2]. Esports stimuleert ook vaardigheden als projectmanagement, strategisch denken en samenwerking[3,4]. De sector biedt bovendien carrièremogelijkheden in onder meer management, marketing en technologie[5].

Naast beroepskansen biedt esports cognitieve, motivatie-, sociale- en gezondheidsvoordelen, zoals kritisch denken, teamwork en zelfgestuurd leren[6]. Deze vorm van onderwijs sluit aan bij de digitale leefwereld van studenten en geeft ruimte voor praktijkgericht leren. Zo ontstaat een eigentijdse manier van kennisoverdracht in het hoger onderwijs.

Huidige stand van zaken en uitdagingen

Internationaal bestaan er inmiddels tientallen esportsprogramma’s in het hoger onderwijs. Uit onderzoek blijkt dat minstens 74 hogeronderwijsinstellingen wereldwijd in totaal 95 verschillende esports-opleidingsprogramma’s aanbieden, waaronder 35 bacheloropleidingen, 11 masteropleidingen en 27 certificaatprogramma’s[7]. Sommige hogescholen richten zich volledig op esports, andere bieden het aan als minor of extracurriculair traject. De Haagse Hogeschool biedt een minor van 15 ECTS aan. De inschrijving is hoog, met 46 van de 55 beschikbare plaatsen bezet.

De implementatie kent ook obstakels. Belemmeringen zijn onder meer beperkte budgetten, onvoldoende expertise en beperkte acceptatie binnen onderwijsinstellingen. Voor de inrichting van kwalitatief onderwijs zijn middelen en gespecialiseerde docenten nodig. De afwezigheid van ervaring bij personeel vormt daarbij een extra uitdaging. Onbegrip en onbekendheid met de waarde van esports leiden regelmatig tot terughoudendheid[5]. Terwijl juist onderwijs met expertise een belangrijke rol kan spelen, bijvoorbeeld als brug tussen bezorgde ouders en de wereld van gaming.

Belangrijkste bevindingen

Studenten aan de Haagse Hogeschool tonen veel interesse in de integratie van esports. Van de 202 deelnemers aan het onderzoek gaf 86% aan voorstander te zijn van esports in het curriculum. 64% denkt dat dit de inzetbaarheid op de arbeidsmarkt verhoogt. 96% is bekend met esports, en 15% volgt regelmatig esports-evenementen. 71% vindt dat esports praktische ervaring biedt, 36% ziet voordelen voor kritisch denken, en 42% ziet meer ruimte voor diversiteit en inclusie.

Docenten benadrukken het belang van aansluiting op de onderwijsdoelen van de hogeschool. Zij zien kansen in nieuwe banen en de aansluiting bij de hedendaagse studentcultuur. Een externe recruiter bevestigt dat esports aantrekkelijk is voor toekomstige studenten. Hogescholen doen er goed aan deze trend serieus te nemen. Onderzoek naar studentinteresse en geschikte opleidingen vormt daarbij de eerste stap, zo adviseerde de recruiter.

Conclusie

Esports kan het hoger onderwijs verrijken met meer betrokkenheid, vaardigheidsontwikkeling en aansluiting op de arbeidsmarkt. Studenten profiteren van onderwijs dat inspeelt op een snelgroeiende sector met veel potentie. De vraag blijft in hoeverre de Nederlandse arbeidsmarkt al klaar is voor deze ontwikkeling. Verdere studie is nodig om dit vast te stellen.

Meer informatie? Neem contact op met Raphael Prifti, docent-onderzoeker Sport Studies aan De Haagse Hogeschool.

Bronnen

  1. Grand View Research. Esports-marktrapport. 2020
  2. Qian TY, Wang JJ, Zhang JJ, Hulland J. Fulfilling the Basic Psychological Needs of Esports Fans: A Self-Determination Theory Approach. Commun Sport. 2022;10:216-240. doi:10.1177/2167479520943875
  3. Lisk TC, Kaplancali UT, Riggio RE. Leiderschap in multiplayer gaming. 2012
  4. Zhong Y, Guo K, Chu SKW. The impact of esports participation on the development of 21st-century skills in youth: A systematic review. Int J Esports. 2022;2(1). Geraadpleegd van: https://www.researchgate.net/publication/363498613
  5. Trotter MG, Coulter TJ, Davis PA, Poulus DR, Polman R. Examining the Impact of School Esports Program Participation on Student Health and Psychological Development. 2022
  6. Zhao H, Liu B, Li H, Zhang L. Sustaining eSports Industry and Regulatory Focus: Empirical Evidence From Chinese Universities. Front Psychol. 2022;13:907050. doi:10.3389/fpsyg.2022.907050
  7. Jenny S, Gawrysiak J, Besombes N. Esports.edu: An inventory and analysis of global higher education esports academic programming and curricula. Int J Esports. 2021;1(1). Geraadpleegd van https://www.ijesports.org/article/59/html

Auteur(s)

Artikelen uitgelicht


Beleid
Onderwijs
Jongeren
public, professional
feiten en cijfers
beleidsontwikkelingen, financiering en subsidies, gezondheidsbevordering, trends en innovatie